4 suksesshistorier
Lerøys helintegrerte verdikjede er en av verdens mest bærekraftige verdikjeder for matproduksjon, men selskapet bidrar også aktivt for å redusere plast i havet og gjøre det enklere for oss å velge sunn og god mat på farten.
Bidrar til økt plastrydding
Lerøy skrur opp innsatsen for å fjerne plast i havet.

Det er altfor mye plast i havet. Det vil Lerøy gjøre noe med. I over ti år har Lerøy vært en del av «Hold Norge rent» sin Strandryddeuka og Strandryddedag. I løpet av denne uken har Lerøy hvert år loddet ut totalt over 100 000 kroner til ulike lag og organisasjoner som melder seg på og rydder. Hvis vi skal klare å bremse utviklingen må det ryddes mer enn en uke i året. Derfor utvider Lerøy i 2020 konkurransen til å gjelde hele året, ikke bare i Strandryddeuka.
Det betyr at lag og organisasjoner med aktiviteter for barn og unge gjennom hele året kan melde seg på og rydde i nærområdet og være med i trekningen om pengegaver på 10 000,-. Personer som ønsker å delta, men ikke tilhører et lag, kan være med i trekning om andre premier. Lerøy skaffer også utstyr og container til lag som ønsker det.
Ved å utvide Strandryddeuken til Strandryddeåret håper Lerøy at enda flere vil bidra i kampen mot plast på avveie.

Tare gjør rødt kjøtt bedre for klimaet
Listen over tarens gode egenskaper vokser.

Det er ikke uten grunn at dyrking av tare er pekt ut en av fremtidens løsninger i arbeidet for å redusere klimaendringene. I samarbeid med danske aktører og Københavns Universitet har Ocean Forest (et samarbeidsprosjekt mellom Lerøy og miljøorganisasjonen Bellona) gjort spennende funn. Kyr som får fermentert tare i fôret har 50 % mindre utslipp av metan sammenlignet med tradisjonelt fôr, som gjerne består av mais og rødbeter.
I tillegg til å gi redusere metanproduksjonen, viser studiene også færre tilfeller av sykdommen melkefeber hos kyr. For svin har tare vist seg å hjelpe på tarmhelsen, og redusert behovet for antibiotika.

Tare for fremtiden
Det er ikke kun rødt kjøtt som blir mer klimavennlig av tare. Tare er en effektiv binder av CO2, fosfor og nitrogen, som utgjør store deler av utslippet ved havbruk av laks og ørret. Ved å dyrke tare fanges store deler av produksjonsutslippet opp og sørger for en sirkulærøkonomi som gjør havbruket mer bærekraftig.
Tare kan også konkurrere om tittelen som verdens sunneste naturlige råvare. Ocean Forest jobber med å finne flere muligheter ved de allsidige undervannsvekstene, og en av ideene som utforskes er å bruke tare til å lage bioplast.
I 2019 ble det også matprodukter av Lerøys taresatsing, i fjor lanserte de nemlig tarekrydderet Mær i norske butikker. Produktet kommer i tre ulike varianter: Seaweed Salt, Seaweed Sea Salt og Seaweed Spice Meditarrean.

Lerøy gjør idrett mulig for enda flere
Mens toppidrettsutøvere er avhengig av sponsorer for å drive idrett på heltid, utgjør frivillig innsats i form av dugnad over 70 milliarder kroner her til lands.

Mange er avhengig av dugnadsarbeid og sponsorer som gjør idrett mulig for barn og unge. Norge ligger generelt på verdenstoppen når det kommer til deltakelse av frivillig arbeid, som tilsvarer arbeidet til 142 000 årsverk og over 70 milliarder kroner.

Siden 2016 har Lerøy årlig delt ut mellom 850 og 1000 Lerøy sjømat-kit til idretts- og aktivitetslag over hele landet. Disse sjømatproduktene består av sunn mat som kan selges på sportsarrangementer til inntekt for laget.

For de som vil satse stort, er behovet for sponsorer som tror på dem, helt avgjørende for at man skal kunne gå for gull. I dag er Lerøy sponsor for en lang rekke med små og store idrettslag- og utøvere, blant annet Norges Roforbund, Skøytelandslaget, Sportsklubben Brann og Tromsø IL. I tillegg til å skape sportslig historie kan slike samarbeid bidra til vekst i kultur- og næringslivet, bygge nettverk på tvers av ulike felt og gjøre byene man bor i til et bedre sted med et felles møtepunkt for alle med forkjærlighet for sport.

Satsing på produktutvikling til forbrukermarkedet
Sushibowl, «Fisk ferdig», sommerens grillplanke med laks og fiskekaker fra Lofoten. I 2019 ble laks og torsk enda mer tilgjengelig i norske butikker.

Enten man er på jakt etter sunn mat på farten, ferdigmiddag til travle dager eller en helt ny smaksopplevelse, skal Lerøy være det åpenbare valget når man står i butikken.

I skreisesongen ble det lansert nye produkter – blant annet lettpanert skrei. Den ettertraktede råvaren, som kom i ny drakt og ble hele familiens favoritt, er fisket og produsert i Norge. Under grillsesongen ble grillplanken lansert – norsk laks pakket på en planke fra Hardanger, klargjort for en helt unik grillopplevelse. Grillaks med smak av piri-piri og en smak av Japan ble smaksvinnere sommeren 2019, mens sushibowlen med mango og soyasaus ble så populær at den fikk en etterkommer i 2020.

Mens Lerøy har en langsiktig målsetning om å halvere sin bruk av plast, er det nyttig å vite at all plast som brukes i forbindelse med våre produkter er gjenvinnbar. Det samme gjelder aluminiumsformene, som kan brukes igjen og igjen, før de leveres til returpunktet for metall- og glassemballasje. Slik sikres et bærekraftig fokus fra hav til fat, også etter at maten er fortært.